سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان یبوست

1-رژیم غذایی با فیبر بالا


رژیم غذایی با فیبر کم ممکن است موجب یبوست شود. فیبر غیرمحلول که باحرکت در طول بدن بدون تغییر باقی میماند، یک بافت نرم تری برای مدفوع بوجود می آورد که موجب دفع آسانتر و حجم بیشتر مدفوع میگردد. مواد غذایی که حاوی فیبر بالا هستند عبارتند از: دانه های کامل، میوه ها و سبزیجات، سبوس گندم، برنج قهوه ای و آرد کامل گندم. فیبرمحلول در آب حل میشود و یک ماده ی ژل مانندی در روده بوجود می آورد. آلو و انجیر را میتوانید در صبحانه یا بعنوان میان وعده میل کنید.

راه دیگر این است که یک قاشق چایخوری تخم کتان را روی هر وعده ی غذایی بریزید. آنها دارای طعم ملایم و نادری هستند. مکملهای فیبر هم دردسترس هستند. محبوب ترین آنها مکمل psyllium مانند Metamucil است. Guar gum و acacia fiber هم محبوب هستند. اضافه کردن تدریجی فیبر به رژیم غذایی میتواند از نفخ معده جلوگیری کند. همچنین مطمئن شوید که به اندازه ی کافی آب بنوشید، در غیراینصورت فیبر اثر متفاوتی ایجاد میکند و موجب یبوست میشود. 17 میوه با بیشترین میزان فیبر را در اینجا معرفی کردیم!

2-ورزش


ورزش برای حرکات منظم روده ها ضروری است و موجب سرعت حرکت مدفوع میگردد. یک ورزش منظم مانند پیاده روی روزانه، یوگا و شنا به سیستم گوارش کمک میکند. ورزش همچنین موجب کاهش استرس میشود که خود موجب بهبود هضم میگردد. بهترین ورزشها مخصوص هر فرد را در اینجا معرفی کردیم!

3-دریافت کافی مایعات


از مایعاتی مانند آب به اندازه ی کافی بنوشید، استفاده از مایعات زیاد به افراد دارای یبوست کمک میکند. مایعات حرکات روده را آسانتر و سریعتر میکند. بیشتر افراد سالم میتوانند نیازهای آبی شان را از نوشیدنیهای مورد نیاز –مثلا هنگام غذاخوردن- یا هنگام تشنگی دریافت کنند. اگر به اندازه ی کافی آب نوشیده باشید، نوشیدن آب اضافه به کاهش یبوست کمک نمیکند.

حتما بخوانید: جدیدترین روش درمان سریع خانگی یبوست در بارداری (کاملا موثر)

4-پروبیوتیک ها


پروبیوتیک هایی مانند Saccharomyces boulardii, Bifidobacterium longum, Lactobacillus rhamnosus و Lactobacillus acidophilus موجودات زنده میکروبی هستند که بطور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند. برخی از راههایی که بنظر میرسد از طریق آنها سلامتی را ارتقاء میدهند عبارتند از: جلوگیری از رشد باکتری های مضر، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت از دستگاه گوارش و کمک به تولید ویتامین K. برخی شواهد اولیه نشان میدهد که مکمل های پروبیوتیک میتوانند یبوست را بهبود بخشند.

مطالعه ی دیگری روی اثربخشی نوع دیگری از پروبیوتیک ها برروی یبوست کودکان انجام شد و تاثیری در پی نداشت. به 84 کودک 2 تا 16 ساله مبتلا به یبوست، لاکتولوز –نوعی ملین- به همراه مکمل پروبیوتیک حاوی lactobacillus GG یا لاکتولوز به تنهایی داده شد. بعد از گذشت 12 تا 24 ساعت، لاکتوباسیلوس برای درمان یبوست موثرتر از لاکتولوز نبود.

5-محرک های ضد یبوست (ملین ها)
بسیاری از گیاهان دارویی ضد یبوست از نوع ملینهای محرک یا حجم دهنده هستند. آنها گیاهانی مانند موارد زیر را شامل میشوند:

ریواس (
آلو (
آلوئه ورا
سنا (سنا که از گیاهی به نام سنای اسکندری گرفته می‌شود، دارویی گیاهی است که غالبا به عنوان ملین محرک طبیعی استفاده می‌شود)
چای سنا
بعضی از این گیاهان از جمله سنا بعنوان داروی بدون تجویز یبوست شناخته میشود. اگرچه آنها بعنوان درمانهای کوتاه مدت شناخته میشوند اما افراد ممکن است به استفاده از آن در طول هفته ها، ماهها و یا حتی سالها عادت کنند تا حرکات منظم روده ای داشته باشند. قبل از استفاده از این گیاهان مشورت با پزشک اهمیت زیادی دارد و نباید بیش از یک هفته بدون مشورت با پزشک مصرف شوند.

استفاده ی طولانی مدت از آن موجب شود که روده توانایی حرکتشان را از دست بدهند و موجب اسهال مزمن، سمیت کبدی، کاهش پتاسیم و ضعف ماهیچه ها، اختلالات عملکرد قلبی و اختلال در کبد و کلیه گردد. مباحثی درمورد استفاده ی طولانی مدت از سنا و نقش آن در ایجاد سرطان کولورکتال صورت گفته است.

6-درمان بیوفیدبک


بیوفیدبک یا biofeedback یک روش جهت آموزش به افرادی است که دچار مشکلات دفع و یبوست بعلت اختلالات عضلات لگن میباشند و بدنبال آن درد های ناحیه مقعدی کمتر میشود. این روش برای کمک به افرادی ست که عضلات کف لگن آنها به درستی کار نمیکند. این شرایط ممکن است در نتیجه ی چاقی، بزرگ شدن پروستات و پس از زایمان اتفاق بیفتد.

درمانگرهای بیوفیدبک چگونگی هماهنگی عضلات مورد نیاز برای دفع –آنورکتوم و عضلات کف لگن- را آموزش میدهد.

نحوه انجام کار در روش بیوفیدبک بدین فرم است که در حالی که شما روی یک صندلی نشسته اید یک سنسور روی ناحیه شکم و دیگری روی مقعد گذاشته میشود و این سنسور ها طوری طراحی شده اند که فعالیت های الکتریکی عضلات کنترل کننده دفع مدفوع و ادرار را منتقل کنند. از شما خواسته میشود که عضلات لگنی خود را منقبض و منبسط کنید و با دیدن نمودارهای ایجاد شده روی مانیتور متوجه میشوید که چگونه عضلات خود را در جهت صحیح کنترل و استفاده نمایید و این منجر به بهبود درد یا یبوست یا بی اختیاری میگردد.

اگرچه این روش برای درمان این نوع یبوست بکار میرود، اما نتایج امیدوار کننده است. برای مثال مطالعه ای انجام شد که گروهی از افراد بیوفیدبک را هفته ای یکبار بمدت 5 هفته انجام دادند و گروهی دیگر از ملینها- 14.6 تا 29.2 گرم برروز- داده شد. به همه ی شرکت کنندگان از قبل مکمل های فیبر و شیاف داده شده بود ولی بی تاثیر بودند.

پس از 6 ماه، جلسات بیوفیدبک از ضدیبوستها تاثیر بیشتری از خود نشان دادند. 80 درصد بیوفیدبک ها بهبودی داشتند درحالیکه افرادی که با مصرف ضدیبوستها بهبود یافتند 22 درصد بودند. مزایای آن حداقل 2 سال بعد خود را نشان میدهد.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....