سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

علل اختلال یادگیری
1-ژنتیک
ژنتیک در بروز این اختلالات نقش مهمی دارد به طوری که در تعدادی از موارد مشکل مشابه کودک در دیکته نویسی یا روخوانی در اقوام درجه اول مثل پدرومادر یا درجه دوم خانواده پدری و مادری نیز وجود دارد. یکی از تئوری های هنوز هم مطرح در اختلالات یادگیری، برطرف نکردن جانبی در کودک است. به طوری که در پایان 6سالگی راست دستی یا چپ دستی در کودک مشخص می شود.

خطر ابتلا به اختلال یادگیری بستگان افرادی که خود در کودکی دچار اختلال یادگیری بودند یعنی خواهران، برادران و فرزندان به صورت ارثی چهار تا هشت برابر بیشتر است.

2-زیست شناختی
اختلال ویژه یادگیری اختلال نوروبیولوژیک (عصبی- زیستی) است یعنی ساختار مغز طوری شکل پیدا می کند که در انتخاب کلمه، هجی کردن، محاسبه و ریاضی دچار نقص است که این موضوع بیشتر ارثی بوده که در واقع عامل اصلی اختلال ویژه یادگیری می باشد.

3-عوامل محیطی
عوامل محیطی همچون نوه تدریس معلم، شرایط کلاسی ، پایین بودن سطح کیفی آموزش و وضع اقتصادی خانواده ها از دیگر عوامل ایجاد اختلال یادگیری است.

4-عوامل زیستی
اگر مادر در دوران بارداری با سرب، الکل و مواد مخدر مواجه شده باشد کودک دچار اختلالات یادگیری خواهد شد البته تجربه نشان داده مادرانی که در فصل زمستان باردار شده و در این مدت در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار بگیرند فرزندشان دچار اختلال یادگیری خواهد بود.

عوارض اختلال یادگیری
وقتی کودک با احساس نقص در خوانش متون درسی، نوشتن و درک مسایل ریاضی، فشار از طرف خانواده، معلم و همکلاسی ها روبرو می شود رفته رفته احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس او افت می کند، سرخورده شده و اضطراب پدید می آید
در ادامه این روند ارتباط با سایر کودکان و همکلاسی ها نیز دچار مشکل می شود.
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مبتلا به این ناتوانی ها بسیار کمتر از آنچه از سن و سطح هوشی آنها انتظارمی رود موفق می شوند،
افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند.
ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و این افراد در عملکرد شغلی و اجتماعی خود نیز دچار مشکل می شوند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....