سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل ایده پردازی و خلاقیت گروهی

ایده پردازی واقعا موثر است!
ایده پردازی (طوفان مغزی) کاری است که همه ما، هر روز و همیشه انجام می دهیم. این حرفی ست که اکثر کسانی که در اتاق های فکر کشورهای پیشرفته انجام می دهند می گویند. دیوید آلن می گوید؛

“ایده پردازی چیزی است که ما به طور طبیعی انجام می دهیم. به محض اینکه به کاری که می خواهید انجام دهید فکر می کنید، ذهن شما به طور خودکار شروع به پاسخ دادن به پرسش هایی می کند که به رسیدن به هدف مورد نظرتان مرتبط هستند. این کار می تواند به سادگی پوشیدن لباس و یا پیچیدگی تاسیس یک شرکت باشد. ذهن ما تمایل دارد ایده هایی راجع به موضوع به شیوه ای تصادفی ایجاد کند. اما با اینکه ذهن به طور طبیعی این کار را انجام می دهد، می توانیم این کار را با خلاقیت و دقت بیشتری انجام دهیم، برای این کار باید از وسایل فکری مانند نقشه های ذهن، تخته های سفید یا رایانه استفاده کنید. ” از کتاب Ultimate Brainstorming – از دیوید آلن، نویسنده کتاب به انجام رساندن کارها

اگر سازمان ها فرهنگ تفکر خلاق را پرورش دهند، ایده پردازی به یکی از ارزشمندترین تکنیک های مورد استفاده تبدیل خواهد شد.

از طرف دیگر، ایده پردازی نادرست ممکن است آسیب های زیادی به همراه داشته باشد.

به همین دلیل است که من به ایده پردازی به عنوان بخشی از یک فرآیند بزرگتر نگاه می کنم، و آن را یک روند کامل و مجزا نمی دانم.

به کمک 9 مرحله زیر به راحتی و با موفقیت ایده پردازی کنید
گام 1: موضوع را مشخص کنید
ایده پردازی باید به یک موضوع خاص اختصاص داده شود. در غیر این صورت این خطر را دارد که با رسیدن به ایده های زیادی که نمی توان از آنها استفاده کرد به پایان برسد. قبل از شروع ایده پردازی باید مشکل یا فرصتی که می خواهید روی آن کار کنید را تعریف کنید.

یک بیانیه تعریف کنید: یک بیانیه هدف، ماموریت یا چشم انداز مرتبط با فرصت یا مسئله ای که می خواهید روی آن کار کنید در نظر بگیرید. وقتی موضوع ایده پردازی به طور واضح تعریف شود، می توانید به صورت پیش فرض یک بیانیه هدف ایجاد کنید. اگر هنوز در مورد موضوع اصلی ایده پردازی شک و شبهه دارید، از آن به عنوان وسیله ای برای شروع استفاده کنید. تعریف یک بیانیه هدف در یک جلسه ایده پردازی شرکت کنندگان را با موضوع درگیر می کند.

بیانیه هدف را از قبل به اشتراک بگذارید: بیانیه هدفی که تعریف کرده اید را قبل از جلسه با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید. پس از تعریف بیانیه، آن را برای شرکت کنندگان ارسال کنید و اگر هنوز آن را مشخص نکرده اید، به شرکت کنندگان بگویید که در طی جلسه آن را اعلام خواهید کرد.

به بیانیه هدف بازگردید: پس از پایان جلسه، می توانید بیانیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید اهداف مورد نظر به دست آمده اند یا خیر. تمرکز درست ایده های روشنی را برای شما به ارمغان می آورد. از آنجا که همیشه هدفی وجود دارد باید بیانیه ای نیز وجود داشته باشد.

گام 2: حد و مرزهای خود را در نظر بگیرید
چه منابعی در دسترس هستند؟ محدودیت هایی که در جلسه ایده پردازی وجود دارند را شناسایی کنید.

برای تولید ایده از چه منابعی می توانید استفاده کنید؟
حد مجاز شما چیست؟
برخی ممکن است بگویند که تعیین حد و مرزها می تواند یک جلسه را محدود کند و البته ممکن است ایجاد ایده ها را محدود کند. از طرف دیگر، هیچ چیز ناامید کننده تر از این نیست که یک روز کامل را صرف ایده پردازی، ارائه ایده های عالی و ارزیابی آنها برای ایجاد یک برنامه عملی کنید، و سپس به این نتیجه برسید که ایده شما به دلیل کمبود منابع قابل اجرا نخواهد بود.

 

برای مطالعه  ادامه مطلب کلیک کنید....