سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت

بطور خلاصه باید بدانید حافظه فعال یا کاری به نحوه نگهداری و کار با اطلاعات ذخیره‌ شده در حافظه کوتاه ‌مدت اشاره دارد. بچه ها از حافظه فعال برای یادگیری و پیروی از دستورالعمل ها استفاده می کنند. شما می ‌توانید بازی ‌های مربوط به حافظه فعال را در زندگی روزمره کودک خود ایجاد کنید.

آیا فرزند شما در حالی که کار دیگری انجام می‌دهد، اوقات سختی را برای حفظ یک بیت از اطلاعات در ذهن خود سپری می کند؟ به عنوان مثال، شما اسپاگتی را با هم درست می کنید و فرزندتان مسئولیت سس را بر عهده دارد. اما فرزند شما برای جواب دادن به یک سوال شما را ترک می کند و فراموش می کند که برگردد و سس را هم بزند. چالش های حافظه فعال می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند این مورد شود.

حافظه فعال به چگونگی نگهداری و کار با اطلاعاتی که حافظه کوتاه مدت ذخیره می کند، اشاره دارد. (در گذشته، اصطلاح حافظه فعال یا کاری به صورت متناوب با حافظه کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گرفت.) که بخشی از یک گروه از مهارت ها به نام عملکرد اجرایی است.

بچه ها همیشه برای یادگیری از حافظه فعال استفاده می کنند. حافظه فعال برای مواردی مانند پیروی از دستورالعمل های چند مرحله ای یا حل یک مشکل ریاضی در ذهن لازم است. شما می توانید با ایجاد استراتژی های ساده در زندگی روزمره به فرزندتان در بهبود حافظه فعال کمک کنید.

1- روی مهارت های تجسم کار کنید.
بچه ها را تشویق کنید تا در ذهن خود تصویری از آن چه که تازه خوانده یا شنیده اند ایجاد کنند. به عنوان مثال، از فرزندتان خواسته اید که میز را برای پنج نفر تنظیم کند. بنابراین از او بخواهید تصور کند که میز چگونه باید باشد، و سپس آن را ترسیم کنید. هرچه قدرت تجسم بچه ها بهتر شود، می توانند تصویر را به جای نقاشی توصیف کنند.

2- از فرزندتان بخواهید به شما آموزش دهد.
توانایی توضیح در مورد چگونگی انجام کار مستلزم ایجاد و درک اطلاعات و تشکیلات ذهنی آن است. شاید کودک شما در حال یادگیری یک مهارت جدید مانند نحوه دریبل کردن در بسکتبال باشد. از او بخواهید که این مهارت را به شما یاد دهد. معلمان با گروهی کردن دانش آموزان در کلاس، کار مشابهی انجام می دهند. این امر به آن ها اجازه می دهد تا بلافاصله به جای انتظار برای فراخوانده شدن، با کمک اطلاعاتی که دارند کار را شروع کنند.

3- بازی هایی را که از حافظه بصری استفاده می کنند امتحان کنید.
بازی های تطبیقی ??زیادی وجود دارد که به بچه ها کمک می کند روی حافظه بصری کار کنند، مانند بازی کلاسیک Concentration (یا Memory). هم چنین می توانید مواردی مانند صفحه یک مجله را به بچه ها بدهید و از آن ها بخواهید که تمام نمونه های کلمه یا حرف a را دور هم جمع کنند. پلاک های دارای مجوز هم می توانند بسیار سرگرم کننده باشند. اعداد و حروف روی پلاک خودرو را با صدای بلند بخوانید و سپس آن ها را به عقب هم بیان کنید.

4- بازی با کارت ها یا ورق بازی.
بازی های ساده با کارت مانندCrazy Eights ،Uno ، Go Fish و War می توانند حافظه فعال را به دو شیوه بهبود بخشند. کودکان و نوجوانان باید قوانین بازی را به خاطر بسپارند. آن ها هم چنین باید به خاطر داشته باشند که چه کارت هایی دارند و چه کسانی بازی کرده اند.

 

برای مطالعه  ادامه مطلب کلیک کنید....