سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیخوابی در کودکان

بی خوابی نوعی اختلال در چرخه خواب است که شامل مشکل در بخواب رفتن، مشکل در خواب ماندن و احتمالاً بیداری های صبحگاهی است.

بی خوابی در کودکان می تواند کوتاه مدت (فقط چند شب) اتفاق بیفتد یا می تواند طولانی مدت باشد و هفته های طولانی ادامه پیدا کند. کودکان مبتلا به اضطراب خواب ممکن است بی خوابی داشته باشند. بیخوابی به دو صورت وجود دارد:

بی خوابی کوتاه مدت فقط چند روز یا چند هفته طول می کشد. به این حالت بی خوابی حاد نیز گفته می شود.
بی خوابی طولانی مدت به اینصورت است که کودک حداقل هفته ای سه بار در خوابیدن مشکل داشته باشد و این مشکل یک ماه یا بیشتر طول بکشد. به این حالت بی خوابی مداوم یا مزمن نیز گفته می شود.
حتما بخوانید: علت کم خوابی نوزاد و کارهای ساده که والدین باید انجام دهند

کودکان به چه میزان خواب احتیاج دارند؟
قبل از اینکه تشخیص دهید کودک شما اختلال خواب دارد یا نه، ابتدا باید بدانید که میزان خواب مورد نیاز او چقدر است. جدول زیر ساعات توصیه شده ای را که بچه های در حال رشد باید در خواب سپری کنند نشان می دهد.

گروه سنی    میزان خواب توصیه شده
نوزادان (4 تا 12 ماه)    12 تا 16 ساعت در شبانه روز
کودکان نو پا (1 تا 2 سال)    11 تا 14 ساعت در شبانه روز
کودکان (3 تا 5 سال)    10 تا 13 ساعت در شبانه روز
کودکان (6 تا 12 سال)    9 تا 12 ساعت در شبانه روز
نوجوانان (13 تا 18 سال)    8 تا 12 ساعت در شبانه روز
علل بی خوابی در کودکان
بی خوابی می تواند اولیه باشد به این معنی که به خودی خود یک مشکل است یا می تواند ثانویه باشد که نشاندهنده ی یک بیماری یا وضعیت پزشکی است. در اینجا چند دلیل برای بیخوابی کودکان آورده شده است:

1- استرس
استرس یکی از دلایل اصلی بی خوابی در کودکان است. کودکان هم مانند بزرگسالان می توانند استرس داشته باشند. کودکان بسیار حساس هستند و دعواهای خانگی در خانه می تواند آرامششان را مختل کند و آنها را در شب بیدار نگه دارد.

2- داروها
برخی از داروهای مانند داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب و تشنج استفاده می شوند و همچنین کورتیکواستروئیدها، می توانند عوارض جانبی در عادتهای غذایی و خواب کودک داشته باشند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....